ALGEMENE VOORWAARDEN

ALGEMENE VOORWAARDEN

ARTIKEL 1. | DEFINITIES

In deze algemene voorwaarden worden de volgende termen, steeds met hoofdletter aangeduid, in de navolgende betekenis gebruikt.

  1. Fripel: de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid Fripel B.V., de gebruiker van deze algemene voorwaarden, gevestigd aan De Meerpaal 3, 9206 AJ te Drachten, ingeschreven in het Handelsregister onder KvK-nummer 75356988.
  2. Klant: iedere natuurlijke of rechtspersoon met wie Fripel een Overeenkomst heeft gesloten of beoogt te sluiten.
  3. Consument: een Klant, natuurlijk persoon, niet handelend in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
  4. Partijen: Fripel en de Klant gezamenlijk.
  5. Overeenkomst: iedere Overeenkomst tussen Partijen in het kader waarvan Fripel zich jegens de Klant heeft verbonden tot de levering van Producten.
  6. Overeenkomst op Afstand: een Overeenkomst die tussen Fripel en een Consument wordt gesloten aan de hand van een bestelling van de Consument in de Webwinkel.
  7. Webwinkel: www.fripel.nl/webshop.
  8. Producten: de in het kader van de Overeenkomst door Fripel aan de Klant te verkopen en te leveren zaken, waaronder, doch niet uitsluitend, begrepen kunnen zijn, houtpellets, gesnipperd vershout, kachels, ovens, branderboxen en onderdelen.
  9. Schriftelijk: communicatie op schrift, communicatie per e-mail of enige andere wijze van communicatie die met het oog op de stand der techniek en de in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen hiermee gelijk kan worden gesteld.

 

ARTIKEL 2. | ALGEMENE BEPALINGEN

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van Fripel, iedere Overeenkomst en alle daaruit tussen Partijen voortvloeiende rechtsverhoudingen.
  2. De toepasselijkheid van de eventuele algemene voorwaarden van de Klant wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
  3. Van het bepaalde in deze algemene voorwaarden kan uitsluitend uitdrukkelijk en Schriftelijk worden afgeweken. Indien en voor zover hetgeen Partijen uitdrukkelijk en Schriftelijk zijn overeengekomen, afwijkt van het bepaalde in deze algemene voorwaarden, geldt hetgeen Partijen uitdrukkelijk en Schriftelijk zijn overeengekomen.
  4. Vernietiging of nietigheid van een of meer van de bepalingen uit deze algemene voorwaarden of de Overeenkomst als zodanig, tast de geldigheid van de overige bedingen niet aan. In een voorkomend geval zijn Partijen verplicht in onderling overleg te treden teneinde een vervangende regeling te treffen ten aanzien van het aangetaste beding. Daarbij wordt zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht genomen.

 

ARTIKEL 3. | AANBOD EN TOTSTANDKOMING VAN OVEREENKOMSTEN

  1. Elk aanbod van Fripel tot het aangaan van een Overeenkomst is vrijblijvend en onder voorbehoud van voldoende voorraad. Fripel kan zijn aanbod tot meteen, althans zo spoedig mogelijk na de aanvaarding daarvan door de Klant, nog herroepen. Indien in zodanig geval, bijvoorbeeld in het kader van een bestelling in de Webwinkel, reeds betaling door de Klant heeft plaatsgevonden, zal Fripel zo spoedig mogelijk zorgdragen voor terugbetaling.
  2. Kennelijke fouten, vergissingen en verschrijvingen binden Fripel niet.
  3. Iedere Overeenkomst komt, onverminderd het bepaalde in lid 1, tot stand op het moment dat het aanbod van Fripel, op de eventueel door Fripel aangewezen wijze, door de Klant is aanvaard. Indien de aanvaarding van de Klant afwijkt van het aanbod van Fripel, komt de Overeenkomst niet conform deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Fripel anders aangeeft. In geval van een bestelling van de Klant zonder dat daaraan een concreet aanbod van Fripel is voorafgegaan, geldt de Overeenkomst pas als tot stand gekomen op het moment dat Fripel de bestelling per e-mail aan de Klant heeft bevestigd.
  4. Indien de Klant de Overeenkomst op naam van een andere natuurlijke of rechtspersoon sluit, verklaart hij door het aangaan van de Overeenkomst daartoe bevoegd te zijn. De Klant is naast deze (rechts)persoon hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van de verplichtingen uit die Overeenkomst.

 

ARTIKEL 4. | HERROEPINGSRECHT BIJ OVEREENKOMSTEN OP AFSTAND

  1. De Consument kan een Overeenkomst op Afstand tot 14 dagen na de levering van de Producten, zonder opgave van redenen herroepen. Fripel verkoopt geen Producten waarvoor het herroepingsrecht volgens de wet niet van toepassing is, maar indien daarvan in toekomstige gevallen toch sprake is, zal de betreffende uitsluitingsgrond uitdrukkelijk in het aanbod bij het betreffende Product worden vermeld.
  2. De Consument kan de Overeenkomst op Afstand herroepen door daartoe per e-mail (contact@fripel.nl) of door gebruikmaking van het door Fripel aangeboden modelformulier voor herroeping, een verzoek in te dienen bij Fripel. Zo spoedig mogelijk nadat Fripel in kennis is gesteld van het voornemen van de Consument om de Overeenkomst op Afstand te herroepen en indien is voldaan aan de voorwaarden van dit artikel, zal Fripel de herroeping van de Overeenkomst op Afstand per e-mail bevestigen.
  3. Gedurende de termijn als bedoeld in lid 1 dient de Consument zorgvuldig om te gaan met de te retourneren Producten en de verpakking daarvan. De Consument mag de te retourneren Producten slechts in die mate hanteren en inspecteren voor zover nodig is om de aard en kenmerken van de Producten te beoordelen. Het uitgangspunt hierbij is dat de Consument de Producten slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een fysieke winkel zou mogen doen.
  4. Indien de Consument van het herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij de betreffende Producten onbeschadigd, met alle geleverde toebehoren en in de originele staat en verpakking aan Fripel retourneren.
  5. De Consument is aansprakelijk voor de eventuele waardevermindering van de Producten die het gevolg is van een manier van omgaan met de Producten die verder gaat dan is toegestaan ingevolge lid 3. Fripel is gerechtigd deze waardevermindering aan de Consument in rekening te brengen, al dan niet door deze te verrekenen met de eventueel van de Consument reeds ontvangen betaling.
  6. Teruglevering van de Producten dient plaats te vinden binnen 14 dagen nadat de Consument de Overeenkomst op Afstand conform het bepaalde in lid 2 heeft herroepen.
  7. Indien de Consument gebruik maakt van het herroepingsrecht, komen de kosten van retournering van de Producten voor rekening van de Consument.
  8. Fripel zal de eventueel reeds van de Consument ontvangen betaling met betrekking tot het gedeelte van de bestelling dat wordt geretourneerd, minus de eventuele waardevermindering, zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na herroeping van de Overeenkomst op Afstand aan de Consument terugbetalen, mits de Producten door Fripel zijn terugontvangen, dan wel door de Consument is aangetoond dat de Producten daadwerkelijk retour zijn gezonden. Terugbetaling geschiedt aan de hand van dezelfde betaalmethode als waarmee betaling door de Consument heeft plaatsgevonden.
  9. Indien meerdere Producten zijn besteld die ook afzonderlijk zouden kunnen worden besteld en slechts ten aanzien van een gedeelte van de bestelling het herroepingsrecht wordt uitgeoefend, dan komen de eventuele leveringskosten die door de Consument in eerste instantie zijn betaald, niet voor restitutie of kwijtschelding in aanmerking. Voorts is Fripel niet verplicht de bijkomende kosten terug te betalen indien de Consument bij de bestelling uitdrukkelijk voor een andere wijze dan de door Fripel aangeboden minst kostbare wijze van standaardlevering heeft gekozen.

 

ARTIKEL 5. | ANNULERING VAN DE OVEREENKOMST ANDERS DAN OP GROND VAN ARTIKEL 4

Annulering van de Overeenkomst anders dan op grond van artikel 4 is uitsluitend mogelijk na voorafgaande Schriftelijke toestemming van Fripel en uitsluitend onder nader door Fripel te stellen voorwaarden. 

 

ARTIKEL 6. | TERMIJNEN

  1. Alle eventuele leveringstermijnen waartoe Fripel zich jegens de Klant heeft verbonden, zijn niet-fatale termijnen. Het verzuim van Fripel treedt niet eerder in dan nadat de Klant Fripel Schriftelijk in gebreke heeft gesteld, in welke ingebrekestelling een redelijke termijn van ten minste 14 dagen voor de nakoming is vermeld, en Fripel na het verstrijken van de laatstbedoelde termijn nog steeds met de nakoming in gebreke is. Een enkele overschrijding van een termijn biedt de Klant dan ook geen recht op ontbinding van de Overeenkomst of enige andere compensatie.
  2. Verzuim van Fripel biedt de Klant recht op ontbinding van dat gedeelte van de Overeenkomst waarop het verzuim betrekking heeft, doch nimmer recht op aanvullende of vervangende schadevergoeding.

 

ARTIKEL 7. | LEVERING

  1. Levering van de Producten geschiedt op de uitdrukkelijk overeengekomen plaats en wijze, bij gebreke waarvan de Producten door of namens de Klant op locatie van Fripel worden afgehaald.
  2. De Klant dient ervoor zorg te dragen dat de feitelijke levering van de Producten tijdig kan plaatsvinden.
  3. Het risico van verlies, beschadiging of waardevermindering van de Producten gaat op de Klant op het moment waarop de Producten door of namens de Klant in ontvangst zijn genomen.
  4. Indien de Klant bestelde Producten pas later afneemt dan de overeengekomen leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de Klant, tenzij de te late levering aan Fripel toerekenbaar is.
  5. Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van Producten, komen geheel voor rekening van de Klant.

 

ARTIKEL 8. | LEVERING OP AFROEP

Indien Partijen levering op afroep zijn overeengekomen en de Klant, zonder daartoe gerechtigd te zijn, de Producten niet binnen de overeengekomen termijn, of bij gebreke van een overeengekomen termijn, niet binnen drie maanden na de gereedmelding, heeft afgenomen, mag Fripel tot annulering of ontbinding van de Overeenkomst overgaan, zonder dat Fripel tot enige schadevergoeding verplicht zal zijn of zal kunnen worden en onverminderd het recht van Fripel om alle als gevolg daarvan geleden of te lijden schade op de Klant te verhalen, die gehouden is deze schade aan Fripel te vergoeden.

 

ARTIKEL 9. | ONDERZOEK EN KLACHTEN 

  1. De Klant op het moment van leveren van de Producten direct te onderzoeken of de aard en de hoeveelheid daarvan aan de Overeenkomst beantwoorden en de verpakking van de Producten ten tijde van de levering ongeopend en onbeschadigd is. Indien de aard en/of hoeveelheid van de Producten naar het oordeel van de Klant niet aan de Overeenkomst beantwoord(t)(en) dan wel de verpakking van de Producten ten tijde van de levering geopend en/of beschadigd is, dient hij daarvan op het moment van leveren onverwijld mededeling te doen aan Fripel en dient hij de inontvangstname van de Producten achterwege te laten, tenzij door of namens de Klant een Schriftelijk voorbehoud bij de inontvangstname is gemaakt. In geval van ten tijde van de levering voor de Klant redelijkerwijs niet-zichtbare gebreken, dient de Klant daarvan binnen zeven dagen nadat hij van het bestaan van het gebrek in kennis is geraakt, althans redelijkerwijs in kennis had kunnen geraken, Schriftelijk mededeling te doen aan Fripel.
  2. In afwijking van het bepaalde in het vorige lid, vervalt het recht op het instellen van een vordering of verweer in verband met de stelling dat een consumentenkoop niet aan de Overeenkomst beantwoordt, indien van het gebrek van het Product niet binnen twee maanden na ontdekking daarvan mededeling is gedaan aan Fripel.
  3. Indien de Klant niet tijdig of overeenkomstig de vorige leden klaagt, vloeit er voor Fripel uit een dergelijke klacht van de Klant geen enkele verplichting of aansprakelijkheid voort.
  4. Ook indien de Klant tijdig klaagt, blijft de verplichting van de Klant tot tijdige betaling aan Fripel bestaan, behoudens voor zover de wet daaraan ten behoeve van de Consument dwingend in de weg staat.
  5. Bij het indienen van een klacht dient de Klant een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van het gebrek te geven, zodat Fripel in staat is hierop adequaat te reageren. 

 

ARTIKEL 10. | GARANTIE EN CONFORMITEIT

  1. Garantie op Producten is beperkt tot de eventuele fabrieksgarantie die de fabrikant of importeur van de Producten met de Producten heeft meegeleverd, met dien verstande dat een door Fripel, fabrikant of importeur verstrekte garantie niets afdoet aan de dwingende wettelijke rechten en vorderingen die Consumenten in het kader van een consumentenkoop jegens Fripel kunnen doen gelden (conformiteit).
  2. In geval van een beroep op eventuele fabrieksgarantie geschiedt afwikkeling daarvan conform de toepasselijke fabrieksgarantievoorwaarden van de fabrikant. De eventuele kosten die de fabrikant in verband met een beroep op de fabrieksgarantie doorberekent, komen voor rekening van de Klant.
  3. Een aanspraak van een Consument op non-conformiteit vervalt indien een gebrek van het Product het gevolg is van een na de levering van buiten komende oorzaak of een andere niet aan Fripel of zijn toeleverancier toerekenbare omstandigheid. Daaronder wordt niet-limitatief bedoeld begrepen, gebreken als gevolg van beschadiging van buitenaf, natuurlijke slijtage, onjuiste of onoordeelkundige behandeling, onjuist of onoordeelkundig gebruik, gebruik in strijd met de gebruiksvoorschriften of overige aanwijzingen van Fripel of zijn toeleverancier, het niet vakkundig en regelmatig (doen) onderhouden en het aanbrengen van veranderingen aan de Producten, waaronder begrepen reparaties die niet met voorafgaande Schriftelijke instemming van Fripel zijn uitgevoerd.

 

ARTIKEL 11. | PRIJZEN, TRANSPORTKOSTEN EN BETALINGEN

  1. Partijen komen de koopprijs en eventuele bezorgkosten uitdrukkelijk overeen. Alle door Fripel vermelde en door de Klant verschuldigde bedragen zijn exclusief btw, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld en met dien verstande dat een aanbod gericht aan Consumenten deze bedragen inclusief btw vermeldt.
  2. Behoudens voor zover ter zake reeds uitdrukkelijk en Schriftelijk anders is overeengekomen, is Fripel gerechtigd volledige of gedeeltelijke vooruitbetaling te vorderen, met dien verstande dat Fripel een Consument niet zal verplichten tot vooruitbetaling van meer dan 50% van de koopprijs. 
  3. In geval van vooruitbetaling is Fripel niet eerder gehouden uitvoering aan de Overeenkomst te geven dan nadat de vooruitbetaling door Fripel is ontvangen.
  4. Betalingen dienen te geschieden op de daartoe door Fripel aangegeven wijze en binnen de door Fripel vermelde termijn of op het door Fripel aangegeven moment.
  5. Betaling dient plaats te vinden zonder enig beroep op opschorting of verrekening, e.e.a. voor zover de wet daaraan ten behoeve van de Consument niet dwingend in de weg staat.
  6. Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de Overeenkomst door Fripel, dan is hij nog steeds verplicht de volledige overeengekomen prijs aan Fripel te betalen. 
  7. Fripel is gerechtigd om de aan de Klant toekomende facturen uitsluitend per e-mail aan hem beschikbaar te stellen.
  8. Indien de Klant zijn onderneming liquideert of overdraagt aan een derde, in staat van faillissement verkeert, (voorlopige) surseance van betaling heeft aangevraagd, enig beslag op zijn goederen is gelegd, alsook in geval waarin de Klant anderszins niet vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, zijn de vorderingen op de Klant onmiddellijk opeisbaar. 
  9. Betalingstermijnen worden beschouwd als fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het overeengekomen bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft voldaan, hij van rechtswege in verzuim en in gebreke is, zonder dat Fripel de Klant een aanmaning hoeft te sturen dan wel in gebreke hoeft te stellen. Vanaf de dag dat het verzuim van de Klant intreedt, is de Klant over het openstaande bedrag een rente verschuldigd van 8% per maand, waarbij een gedeelte van een maand als volledige maand wordt aangemerkt. In afwijking van de vorige zin geldt in plaats van de daar bedoelde contractuele rente, de ten tijde van het betalingsverzuim geldende wettelijke rente indien de Klant een Consument is.
  10. Alle redelijke kosten, zoals gerechtelijke, buitengerechtelijke en executiekosten, gemaakt ter verkrijging van de door de Klant verschuldigde bedragen, komen voor rekening van de Klant.

 

ARTIKEL 12. | RECHT VAN RECLAME 

  1. Zodra de Klant in verzuim is, is Fripel gerechtigd het recht van reclame in te roepen ten aanzien van de onbetaalde aan de Klant geleverde Producten.
  2. Fripel roept het recht van reclame in door middel van een Schriftelijke mededeling.
  3. Zodra de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, dient de Klant de Producten waar dit recht betrekking op heeft, onmiddellijk te retourneren aan Fripel, tenzij Partijen hierover uitdrukkelijk en Schriftelijk andere afspraken maken. 
  4. De kosten voor het terughalen of -brengen van de Producten komen voor rekening van de Klant.

 

ARTIKEL 13. | OVERMACHT

  1. Fripel is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting uit de Overeenkomst indien en voor zolang hij daartoe gehinderd wordt door een omstandigheid die hem krachtens de wet, een rechtshandeling of in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen niet kan worden toegerekend (overmacht). Onder overmacht wordt, naast hetgeen daaromtrent in de wetgeving en jurisprudentie wordt begrepen, verstaan, alle van buiten komende oorzaken waarop Fripel geen invloed heeft en die de (verdere) uitvoering van de Overeenkomst onmogelijk maken of ernstig bemoeilijken, waaronder mede begrepen, noodtoestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, etc.), wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, transporteurs of andere derden, onverwachte stroom-, elektriciteits-, internet-, computer- en telecomstoringen, computervirussen, stakingen, overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen, natuurrampen, aardbevingen, brand, verlies of diefstal van gereedschappen, het verloren gaan van te verwerken materialen, wegblokkades, stakingen of werkonderbrekingen en import- of handelsbeperkingen.
  2. Indien en voor zover de overmachtssituatie de nakoming van de Overeenkomst blijvend onmogelijk maakt of langer dan 30 kalenderdagen voortduurt, zijn Partijen gerechtigd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden.
  3. Indien Fripel bij het intreden van de overmachtssituatie reeds gedeeltelijk aan zijn verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk nog aan zijn verplichtingen kan voldoen, is Fripel gerechtigd het reeds uitgevoerde gedeelte, respectievelijk nog uitvoerbare gedeelte van de Overeenkomst, afzonderlijk te factureren als ware er sprake van een zelfstandige Overeenkomst.
  4. Schade ontstaan als gevolg van overmacht, komt, onverminderd het bepaalde in het vorige lid, nimmer voor vergoeding in aanmerking, ook niet als Fripel als gevolg van de overmachtssituatie enig voordeel geniet.

 

ARTIKEL 14. | OPSCHORTING EN ONTBINDING

  1. Fripel is, indien de omstandigheden van het geval dat redelijkerwijs rechtvaardigen, bevoegd de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten of de Overeenkomst met directe ingang geheel of gedeeltelijk te ontbinden, indien de Klant zijn verplichtingen uit de Overeenkomst niet, niet tijdig of niet volledig nakomt, dan wel na het sluiten van de Overeenkomst Fripel ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen. Indien de nakoming van de verplichtingen van de Klant ten aanzien waarvan hij tekortschiet of dreigt te kort te schieten, niet blijvend onmogelijk is, ontstaat de bevoegdheid tot ontbinding pas nadat de Klant Schriftelijk door Fripel in gebreke is gesteld, in welke ingebrekestelling een redelijke termijn is vermeld waarbinnen de Klant zijn verplichtingen (alsnog) kan nakomen en de nakoming na verstrijken van de laatstbedoelde termijn nog steeds is uitgebleven. 
  2. Indien de Klant in staat van faillissement verkeert, (voorlopige) surseance van betaling heeft aangevraagd, enig beslag op zijn goederen is gelegd of in gevallen waarin de Klant anderszins niet vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, is Fripel gerechtigd om de Overeenkomst met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
  3. Voorts is Fripel gerechtigd de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de Overeenkomst onmogelijk is of ongewijzigde instandhouding daarvan in redelijkheid niet van hem kan worden gevergd.
  4. De Klant maakt nimmer aanspraak op enige vorm van schadevergoeding in verband met het door Fripel op grond van dit artikel uitgeoefende opschortings- en/of ontbindingsrecht.
  5. Indien de grond die tot opschorting of ontbinding van de Overeenkomst heeft geleid, aan de Klant kan worden toegerekend, is de Klant verplicht de schade die Fripel dientengevolge lijdt, te vergoeden. 
  6. Indien Fripel de Overeenkomst op grond van dit artikel ontbindt, zijn alle eventuele nog openstaande vorderingen op de Klant onmiddellijk opeisbaar.

 

ARTIKEL 15. | AANSPRAKELIJKHEID EN VRIJWARING

  1. De Klant draagt de schade veroorzaakt door onjuistheden of onvolledigheden in de door hem verstrekte gegevens, iedere andere tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de Klant die uit de wet of de Overeenkomst (waaronder het bepaalde in deze algemene voorwaarden aldus mede begrepen) voortvloeien, alsmede een andere omstandigheid die niet aan Fripel kan worden toegerekend. Schade als gevolg van een omstandigheid als hiervoor bedoeld, biedt de Klant jegens Fripel geen aanspraak op schadevergoeding of enige andere compensatie.
  2. Fripel is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder mede begrepen geleden verlies, gederfde winst en schade als gevolg van bedrijfsstagnatie.
  3. Mocht Fripel ondanks het bepaalde in deze algemene voorwaarden aansprakelijk zijn voor enige schade, dan heeft Fripel te allen tijde het recht deze schade te herstellen. De Klant dient Fripel hiertoe in de gelegenheid te stellen, bij gebreke waarvan elke aansprakelijkheid van Fripel ter zake vervalt.
  4. Onverminderd de vervaltermijnen als bedoeld in artikel 9, bedraagt de verjaringstermijn van alle rechtsvorderingen jegens Fripel één jaar. In afwijking van de vorige zin verjaren aan Consumenten toekomende rechtsvorderingen die gegrond zijn op feiten die de stelling zouden rechtvaardigen dat een consumentenkoop niet aan de Overeenkomst beantwoordt, door verloop van twee jaren.
  5. In geval van een consumentenkoop strekken de beperkingen uit dit artikel niet verder dan is toegestaan ingevolge artikel 7:24 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek.
  6. De aansprakelijkheidsbeperkingen uit deze algemene voorwaarden gelden niet indien de schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid van het leidinggevend personeel van Fripel.
  7. De Klant vrijwaart Fripel van eventuele aanspraken van derden die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan (een) andere(n) dan aan Fripel toerekenbaar is. Indien Fripel uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de Klant gehouden Fripel zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval redelijkerwijs verwacht mag worden. Mocht de Klant in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is Fripel, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Fripel en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de Klant.

 

ARTIKEL 16. | EIGENDOMSVOORBEHOUD 

  1. Alle Producten blijven eigendom van Fripel totdat de Klant al zijn betalingsverplichtingen uit de betreffende Overeenkomst deugdelijk is nagekomen.
  2. Behoudens voor zover in het kader van zijn normale bedrijfsuitoefening toelaatbaar moet worden geacht, is het de Klant verboden om de Producten waarop het eigendomsvoorbehoud rust te verkopen, te verpanden of op enige andere wijze te bezwaren.
  3. Indien derden beslag leggen op de Producten waarop het eigendomsvoorbehoud rust, dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is de Klant verplicht Fripel hiervan zo spoedig mogelijk in kennis te stellen.
  4. De Klant geeft onvoorwaardelijke toestemming aan Fripel of door Fripel aangewezen derden om al die plaatsen te betreden waar de Producten waarop het eigendomsvoorbehoud rust zich bevinden. Fripel is tot het moment dat de Klant zijn betalingsverplichtingen volledig is nagekomen, gerechtigd de hier bedoelde Producten terug te nemen. Alle hiermee in verband staande redelijke kosten komen voor rekening van de Klant.
  5. Als de Klant, nadat de Producten door Fripel aan hem zijn geleverd, aan zijn verplichtingen heeft voldaan, herleeft het eigendomsvoorbehoud ten aanzien van deze Producten als de Klant zijn verplichtingen uit een later gesloten Overeenkomst niet nakomt.
  6. De Klant verplicht zich de onder eigendomsvoorbehoud geleverde Producten voldoende te verzekeren en verzekerd te houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade evenals diefstal. De Klant geeft op eerste verzoek van Fripel de polis van deze verzekeringen ter inzage.

 

ARTIKEL 17. | INTELLECTUEEL EIGENDOM 

  1. Fripel behoudt alle intellectuele eigendomsrechten (waaronder auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, tekeningen- en modellenrecht, etc.) op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen, maquettes, etc., tenzij Partijen uitdrukkelijk en Schriftelijk anders zijn overeengekomen. 
  2. De Klant mag genoemde intellectuele eigendomsrechten niet zonder voorafgaande Schriftelijke toestemming van Fripel (laten) kopiëren, aan derden tonen en/of ter beschikking stellen of op andere wijze gebruiken.

 

ARTIKEL 18. | SLOTBEPALINGEN

  1. Fripel is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen. In een voorkomend geval zal de Klant daarvan in kennis worden gesteld, waarbij de gewijzigde algemene voorwaarden aan hem worden verstrekt en waarna deze van toepassing zijn. In geval van een Consument geldt dat gewijzigde algemene voorwaarden niet op een reeds tot stand gekomen Overeenkomst van toepassing zijn indien en voor zover de wijzigingen tot nadeel van hem strekken.
  2. Fripel is gerechtigd zijn rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst over te dragen aan een derde. 
  3. Rechten van de Klant uit de Overeenkomst kunnen niet aan derden worden overgedragen zonder de voorafgaande Schriftelijke instemming van Fripel. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek.
  4. Op elke Overeenkomst en alle daaruit tussen Partijen voortvloeiende rechtsverhoudingen is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
  5. Partijen zullen niet eerder een beroep doen op de rechter dan nadat zij zich optimaal hebben ingespannen om het geschil in onderling overleg te beslechten. 
  6. Uitsluitend de bevoegde rechter binnen het arrondissement van de rechtbank Noord-Nederland wordt in eerste aanleg aangewezen om van eventuele gerechtelijke geschillen tussen Partijen kennis te nemen, onverminderd het recht van Fripel een andere volgens de wet bevoegde rechter aan te wijzen. Een Consument is evenwel gerechtigd de volgens de wet bevoegde rechter te kiezen binnen een maand nadat Fripel Schriftelijk heeft aangekondigd bij de door hem aangewezen rechter te willen procederen.
  7. Indien deze algemene voorwaarden in meerdere talen beschikbaar zijn, is de Nederlandstalige versie daarvan steeds bepalend voor de uitleg van de daarin opgenomen bedingen.

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing sinds 25 januari 2024.

HAAL MEER UIT JE
PELLETKACHEL.
SLIM STOKEN MET
NORDPELLETS®!

Nordpellets zakken met logo

HAAL MEER UIT JE
PELLETKACHEL.
SLIM STOKEN MET
NORDPELLETS®!

Nordpellets zakken met logo